Työkalut ja tarvikkeet auton vaimentamiseen
Mitä tarvitaan auton vaimentamiseen?
Tälle sivulle on koottu tietoa työkaluista ja tarvikkeista mitä tarvitaan vaimennusprojektissa. Poislukien itse vaimennustarvikkeet, niitä käsitellään erillisessä osiossa VAIMENNUSTUOTTEET jonka löydät tuosta yläpuolelta päävalikosta. Mutta ensin on hyvä käydä läpi kaikki muut tarvikkeet joita ei ehkä tule ajatelleeksi. Niiden tarpeen huomaa vasta iltamyöhään autotallissa kun kaikki kaupat ovat kiinni ja olisi pitänyt aloittaa se vaimentaminen. Vältyt vaikeuksilta ja onnistut kerralla, kun luet tämän sivun läpi ennen kuin siirryt valitsemaan vaimennusaineita.
Hanki nämä työkalut ennen vaimennuksen aloittamista
Ensinnäkin tarvitset työkalut auton purkamiseen. Riippuen siitä mitä autoa purat ja miltä osin, lista vaihtelee niin paljon että täydellistä listaa on vaikea antaa. Käytännössä joutuisi ostamaan asentamon kaikki työkalut jos aikoo ettei varmasti puutu mitään. Mutta tässä muutamia joita hyvin suurella todennäköisyydella tarvitset auton purkamiseen:
- Hylsysarja
- Ruuvimeisseleitä ( tai ruuvinväännin ja paljon erilaisia kärkiä )
- Torx- ja/tai kuusiokoloavaimia
- Verhoilun purkurautoja/muovisia vääntimiä ( voi soveltaa ja keksiä itsekin tarpeen mukaan jos on mielikuvitusta )
- astioita irrotettujen osien säilyttämiseen tallessa, irtonippeliä tulee paljon kun auton purkaa
Nuo ainakin pitää olla, hyvin vanhoissa autoissa torxeja ja kuusiokoloja tuskin tarvitaan mutta ns. “nykyautoissa” niitä tarvitaan varmasti.
Sitten ovat vuorossa ne itse vaimentamisessa tarvittavat työkalut ja tarvikkeet kun vaimennat MATOLLA:
- Muovi- tai puulasta massojen ja paksumpien suojavahojen kaapimiseen korista pois vaimennuksen alta. METALLINEN EI KÄY!!! ( tai saat maalata ensin kasan naarmuja umpeen ennen vaimennusta… )
- Puhdistusainetta rasvan ja lian poistoon maalipinnalta ( ei tärpättiä vaan sellaista jossa ei itsessään ole mitään rasvan tapaista ) Suosittelemme jarrujenpuhdistusainetta eli bräkliiniä, varauksin myös asetonia tai ksyleeniä
- Kunnollinen hengityssuojain ( jos teet sisätiloissa puhdistuksen )
- Kangasrättejä, riepuja tms. joilla hangata pinnat puhtaaksi. Paperi ei oikein toimi.
- Sakset ja mattopuukko ( perusfiskarssit on hyvät )
- Ruosteenestomaalia jos autossa on ruosteisia kohtia tai naarmuja joissa metalli on paljas.
- Ruosteenpuhdistusvälineet jos tarvitsee poistaa ruostetta ja maalata
Ja tärkeimpänä:
se erikoistyökalu, joka on tehty vaimennusmaton asentamiseen eli
- Rolleri jolla mattoa saadaan telattua tiukasti pintaan kiinni. Pikkualueet voi tehdä ilmankin mutta peukalot ovat kipeinä varmasti ilman rolleria eikä lopputulos ole yhtä hyvä.
Täältä löydät erilaisia rollereita
Näillä pitäisi pärjätä. Hyvälaatuisia vaimennusmattoja saa leikattua ihan perussaksilla eikä niiden muotoiluun tarvita mitään kuumailmapuhaltimia tai ihme taikoja. Poikkeuksena STP SPL 04 ja SPL 08 matot joiden lämmitys asennuksen jälkeen muovaa matosta sen muotoisen pysyvästi, mihin muotoon se lämmitettäessä on asennettu.
Jos vaimennat VAIMENNUSMASSALLA pensselillä levittämällä, et tarvitse edellisestä luettelosta saksia, mattopuukkoa etkä rolleria. Mutta niiden sijaan tarvitset seuraavat lisätarvikkeet tuon ylemmän listan lisäksi:
- Pensselin massan levitykseen
- Maalarinteippiä ja paperia suojaamaan niitä alueita joita ei aiota vaimentaa
- Paljon enemmän aikaa sillä massaa tarvitaan 2-3 kerrosta ja päivän kuivatus välissä
Ruiskuttamalla massaamista EMME SUOSITTELE jos auto ei ole purettu aivan paljaalle korille jossa ei ole MITÄÄN sisällä. Jos siihen päädyt, tarvitset edellisten lisäksi:
- Maalarinteippiä ja paperia suojaamaan KAIKKIA niitä alueita joita EI ole tarkoitus vaimentaa. Ja tarkoitetaan IHAN KAIKKIA eli tätä tavaraa menee paljon. Massalla vaimennus on harvinaista nykyään juuri ison suojaustarpeen ja kuivumisaikojen takia.
- Ruiskun millä massaa levittää.
Kuten sivun alussa mainittiin, ei lista ole täydellinen. Jotkut autot vaativat purkamiseen hyvinkin mielenkiintoisia työkaluja että sen viimeisenkin haitoilla olevan osan saa pois. Mutta suurella todennäköisyydellä näillä työkaluilla ja tarvikkeilla pääset jo pitkälle ja etukäteen nämä hankkimalla vältät monta turhaa kaupassa käyntiä kesken itse vaimennustyön.
Seuraavaksi lue sivu POHJATYÖT ENNEN VAIMENNUSTA. Se on tärkeä sivu. Huonosti tehdyt pohjatyöt pilaavat koko vaimennuksen ja kriittisimmissä tilanteissa itse autonkin!
Jos tässä vaiheessa tuntuu, että et halua hankkia työkaluja, ota yhteyttä Fanatic Audion asiakaspalveluun.