Vaimennettu Alfa Romeon lattia

Alfa Romeo 156 SW

Vaimennettu farmariauto Alfa Romeo 156 Sportswagon

Alfa Romeo 156 vaimennuskohdeLähtökohta projektille

Tavoitteena oli vaimentaa Alfa aivan ympäriinsä ja samalla asentaa kaapelit multimediaa ja stereopuolta varten kun auto puretaan sisältä tyhjäksi. Auto oli vakiona jo kohtuullisen hiljainen. Mutta stereopuolen asennuksen myötä hiljaisempikin auto alkaa ääntelemään, siispä päätettiin tehdä kerralla pohjatyöt kunnolla ennen AV-puolen tekemistä. Kaiken kaikkiaan vaimennukseen ja kaapelointiin kului aikaa noin kaksi viikkoa ( normaaleja töitä tehtiin samalla kuitenkin joka päivä ). Dynamat Xtreme mattoa kului  noin 20 neliötä ( eli aikalailla 6 BulkPackia ) ja Dynalineria meni 3 pakettia. Hetkinen! Melkein puolet enemmän mattoa kuin pakettiautoon? No, joo, taisi lipsahtaa useampia kerroksia aika lailla joka paikkaan.

Ovien vaimennus ja kaiuttimien asennuksen valmisteluAlfan ovessa ensimmäinen vaimennuskerros

Etuoviin asennetaan järeät midbassot. Siksi vaimennus tehdään siten, että ovesta saadaan myös tukeva kaiutinkotelo. Ensimmäiseksi ovi puhdistettiin bräkliinillä ja laitettiin ulkopeltiin 2 kerrosta Dynamat Xteme mattoa. Oven alaosassa olevan palkin yli ei vaimennusta viety, koska ei haluttu tehdä siitä vedelle pesää. Kuva on otettu hetkellä, jolloin koko ulkopeltiä ei vielä oltu vaimennettu, siksi kaiuttimen paikan takana ei ole mattoa vielä. Oven sisäpellissä näkyy liimaraita jossa oven alkuperäinen kosteussulku oli kiinni. Se poistettiin ehjänä tarkoitusta varten joka selviää muutaman kuvan päästä.

 Ovessa Dynaliner asennettunaPehmytmatto imee heijastumia ja parantaa ovea akustisesti

Xtremen päälle asennettiin kerros Dynaliner 1/4 mattoa. Se pehmentää ovea akustisesti, parantaa midbassotoistoa huomattavasti. Tämän vaiheen jälkeen tuli aika tehdä paperimalleja oven sisäpellin lukuisista isoista aukoista. Niistä ei ole kaiutinasennukselle kuin haittaa, joten ne pitää saada umpeen jos haluaa kotelosta todella hyvän. Paperi laitetaan aukon päälle ja painetaan kynällä pellissä olevia syvennyksiä pitkin jälki. Sitä pitkin leikataan saksilla paperi ja sovitetaan sitä. Näin tehdään niin monta kertaa, että malli on juuri sopiva.

Alumiinilevyllä aukot umpeenAlumiinikappaleet Alfan oveen

Alumiini on helppoa työstää, mutta kuitenkin paljon työläämpää kuin paperi. Siksi malleista kannattaa tehdä kerralla kunnolliset, ettei alumiinia tarvitse leikata moneen kertaan. Kun kappaleet on leikattu, niitä sovitetaan paikoilleen autoon. Tässä kuvassa on apukuskin oven kappaleet, siksi ne ovat “peilikuvia” kuskin oveen josta taas nämä muut kuvat ovat. Kuvassa on alumiinikappaleiden oven sisälle jävä puoli. Ensin liimattiin paloihin  Dynamat Xtreme mattoa. Tuon pienen palan takakna oli oven sisällä muuta rakennetta siten, ettei sen pintaan voinut enää lisätä dynalineria, samoin isoimman palan toisessa reunassa. Mutta muuten palat peitettiin liimausreunoja lukuunottamatta myös Dynaliner 1/4 matolla. Muista puhdistaa metallilevyt hyvin bräkliinillä ennen mattojen liimausta ja liimausta autoon. Metallilevyissä on aina jotain varastorasvaa pinnassa.

Alfan sisäpellin aukot tukittuinaAukot tukittuina

Levyt liimataan elastisella HYVÄLLÄ liimamassalla aukkojen peitoksi. Levyistä kannattaa tehdä sen kokoisia että ne uppoavat pellissä oleviin syvennyksiin. Näin rakenne on tukevampi, eivätkä levyt tule haitoille verhoilun asennuksessa. Jos levyt ovat sopivia ja massaa on reilusti, ne pysyvät kuivumisen ajan paikoillaan noissa syvennyksissä kun ne painetaan tiukasti massaan. Varmistukseksi voidaan vetää vaikka ilmastointiteippiä palojen yli kuivumisen ajaksi.

Jokaisessa automallissa on toki omat erityispiirteensä ovirakenteessa, joten kannattaa tarkistaa että levyt eivät estä oviverhoilun asennusta. Jos tarvetta, niin levyihin voi muotoilla syvennyksiä, reikiä tms tarvittaviin kohtiin.

Tämän työvaiheen yhteydessä kaiuttimen asennusaukko leikattiin isommaksi ja paksu tiivistenauha asennettiin kiertämään aukkoa. Oviverhoilussa oleva kaiutinpaikka tulee tiiviisti tuota tiivistettä vasten ja kaiutin saadaan kiinnitettyä ovipeltiin paikan läpi. Kaikissa autoissa ei ole näin helppoa, joissakin joutuu tekemään enemmän töitä tukevan asennuspaikan tekemiseksi, mutta tässä oli valmiiksi aika asiallinen kiinnitys.

VINKKI: Oven sisään jäävät johtosarjat “pussitettiin” siten että liimattiin Dynaliner 1/8 mattoa niiden ympärille. Näin ne eivät missää vaiheessa pääse resonoimaan oven sisällä. Toimi seuraavasti. Leikkaa 5-10 cm leveä suikale mattoa ( riippuu johtosarjan paksuudesta ). Laita johtosarja keskelle mattosuikaletta liimapinnan puolelle. Käännä maton reunat vastakkain niin että johtosarja jää maton sisälle pussiin ja maton reunojen liimapinnat tarttuvat toisiinsa.

Sisäpellin vaimennuksessa pari niksiäAlfan oven sisäpelti vaimennettuna

Kun alumiinikappaleiden liimamassa oli kuivunut, vaimennettiin sisäpelti kokonaan. Huomioi, että et peitä oviverhoilun kiinnikkeiden paikkoja. Etkä muitakaan kiinnityspisteitä tms mitä oven kasauksessa tarvitaan. Sitten sellainen tärkeä juttu jota moni ei hoksaa huomioida. Oven sisällä on lukkotankoja. Varmista että maton asennus ei haittaa niiden toimintaa. Tässä tapauksessa varmistus tehtiin siten, että tankojen kohtiin ei laitettu alumiinikappaleita, jätetiin tilaa tangoille liikkua. Oven alkuperäisestä kosteussulusta leikattiin muotoonvaletut kohdat tankojen kohdalle. Niiden reunat jätettiin tuuman matkalta Dynamat Xtreme maton alle jotta pysyvtä taatusti kunnolla kiinni. Tällä rakenteella saatiin oven kosteussulusta tiivis. Butyylimatto korvaa alkueperäisen kosteussulun paremmin kuin hyvin niiltä kohdilta missä se on, joten tähän päälle ei tarvita enää mitään erillistä kosteussulkua.

Samalla tavalla tehtiin luonnollisesti molemmat etuovet.

Takaoven vaimennusTakaovien käsittely

Takaoviin ei tullut kaiutinpuolta audiojärjestelmän osaksi, joten ne saivat kevyemmän vaimennuksen sisäpellin osalta. Ulkopeltiin asennettiin puhdistuksen jälkeen Dynamat Xtreme mattoa. Sen päälle Dynaliner 1/4 ja samat jutut johtosarjoille kuin etuovissa.

 

 

Takaovien sisäpeltiTakaoven sisäpellin vaimennus

Oven yläreunassa kulki kaksi lukkomekanismien tankoa lähekkäin. Tästä ovesta ei ollut tulossa kaiutinkotelo ( takakaiuttimet koettiin turhiksi järjestelmässä ) joten ei käytetty alumiinilevyjä. Alareunan aukot tukittiin asentamalla Dynamat Xtreme matto sisäpellin taakse ja etupuolelle. Liimapinnat yhdessä ja tuplamatto riittää tällaisessa tapauksessa hyvin. Yläreunan suhteen tehtiin helppo ratkaisu, asennettiin sopiva kappale alkuperäistä kosteussulkua paikoilleen. Se kiinnitettiin ilmastointiteipillä Dynamattiin.

Kattonäytön kiinnityslevy Katon vaimennuksen yhteydessä kattonäytön kiinnitys

Katto vaimennettiin Dynamat Xtreme matolla. Kaksi kerrosta joka kohtaan, paitsi palkkien päälle. Palkkien kiinnitys kattoon varmistettiin metodilla, joka on kerrottu tämän sivuston MITEN osiossa. Autoon tuli kattonäyttö muksujen viihteeksi takapenkille. Mutta sopivassa kohdassa kattoa ei verhoilun alla ollut mitään kiinnityskohtaa mihin kiinnittää näyttöä. Niinpä tehtiin rosterilevystä kiinnitys kattonäytölle. Sopiva kappale joka ylti kiinni auton alkuperäisiin kattopalkkeihin. Levyn päät taivutettiin siten, että ne istuivat tiukasti palkkeja vasten. Palkkeihin levitettiin liimassaa reilulla kädellä.

Kattonäytön kiinnityslevyKattonäytön kiinnitys paikoillaan

Levy paikoillaan. Kummastakin päästä kiinnitettiin levy massan lisäksi kuudella 4,8 mm rosterisella popniitillä. Pitäisi parikiloisen näytön pysyä tässä telineessä kiinni. Levy asennettiin siten, että se jäi jännitykseen ja hieman kuperaksi ollessaan paikoillaan. Tämä jäykistää rakennetta huomattavasti. Allekirjoittanut roikkui levyn keskikohdassa kokeeksi. Tämä ei levyä saanut taipumaan alas. Levyssä on kierteet kattonäytön omalle kiinnityslevylle, näihin myöhemmin kiinnitettiin näyttö pulteilla ja kierrelukitteella paikoilleen. Isommat reiät ovat kaapeleiden läpivientejä näytölle. Kaapelit tuotiin katon kautta ja liimattiin kattoon Dynamat Xtreme matolla kiinni.

 Alkuperäinen bitumivaimennusLattian vaimennusta

Lattiassa oli alunperin bitumivaimennus koko pohjassa. Mutta, mutta… Bitumi oli kovettunut kivikovaksi. Noussut lattian “kuopista” kokonaan ylös ja oli kiinni vain hieman sieltä täältä harjanteiden päällä. Se poistettiin lattiasta rapsauttelemalla koukulla irtopalat pois. Muovitaltalla irrotettiin ne rippeet jotka olivat vielä kiinni. Puhdistus bräkliinillä perään.

 

Dynamattia lattiaan 2 kerrostaLattian etuosa Dynamat Xtremellä vaimennettuna

Lattiaan laitettiin kauttaaltaan 2 kerrosta Dynamat Xtreme mattoa. Niin ylös rintapeltiin asti kuin päästiin laittamaan irrottamatta kojetaulua. Samalla tehtiin audiojärjestelmän kaapeloinnit. Kaapelit suojattiin punossukalla ja kiinnitettiin lattiaan joko auton alkuperäisillä kiinnikkeillä tai dynamat Xtreme matolla kiinnityskohdasta riippuen. Kummankin puolen kaiutinkaapelit vietiin niiltä puolilta mihin ne olivat menossa. Virtakaapeli kuskin puolelta ja muut tarvittavat kaapelit apukuskin puolelta. Konttiin tuli prosessori johon ääni kulkee soittimelta valokuitua pitkin, joten RCA-kaapeleita ei tarvinnut viedä lainkaan. Jos olisi tarvinnut, ne olisi viety keskeltä lattiaa häiriöiden minimoimiseksi.

Lattian takaosa vaimennettunaLattian takaosaan ja penkin alle myös.

Samat 2 kerrosta Dynamat Xtreme mattoa täälläkin. On sillä vaan mukava vaimentaa näinkin monimuotoisia pintoja. Ainoatakaan palaa ei tarvinnut lämmittää tai mitään ylimääräistä kikkailla.

 

Peräkonttiin tuli kolme kerrostaKolme kerrosta Dynamattia

Tavaratilan puolelle laitettiin mattoa vielä reilummalla kädellä. Ensinnäkin siksi että farmariautossa tavaratilasta tulee paljon melua. Toisekseen siksi että sinne se subbari tulee, vaimennetaan reilusti ettei aiheuta ylimääräisiä resonansseja. Kuvan etualalla tankkiin menevä polttoainepumpun vaihto/huoltoluukku jätettiin vaimentamatta yli, jotta päästään käsiksi pumppuun jos tarvesta on.

Auto vaimennettunaAlfa vaimennettu

Siinä kuva sisäpuolesta vaimennuksen jälkeen. Sitten auto kasaan ja stereopuolta rakentelemaan.

 

 

 

Loppukommentti

Stereolaitteistokin tuli aikoinaan valmiiksi. Minkäänlaisia resonansseja ei ole auton sisäpuolella eikä pelleissä. Auto oli yksi hiljaisimmista autoista jonka kyydissä olen koskaan istunut tai joilla olen ajanut.