Auto vaimennettuna

Esimerkkejä

Esimerkkejä autojen vaimentamisesta

Vaimennettu Alfa Romeo 156 SWVaimennusprojekteja kuvina ja sanoina

Tämän valikon alasivuilla esitellään vaimennettuja autoja. Niiden vaimennnuksessa on käytetty useita materiaaleja ja näillä sivuilla kerrottuja metodeja. Ensimmäinen, toinen ja neljäs ovat ns. totaalivaimennettuja, eli sisusta on otettu kokonaan pois autosta vaimentamisen onnistumiseksi mahdollisimman hyvin. Kolmannessa on tehty vain ovien vaimennus kaiutinten vaihdon yhteydessä.

Vaimennettu Citroen Jumpy -05

Pakettiauton vaimennusprojekti. Purkamiseltaan ja kasaamiseltaan helpoimmasta päästä toteuttaa. Tämä paku on vaimennettu aika totaalisesti. Vaimennuksessa on käytetty STP GOLD butyylimattoa, Silent Coat Sound Absorber 7 ja STP BTP 10 pehmytmattoja. Lisäksi tietysti muita pikkukikkoja mitä sivuillamme on lueteltu. Autosta on otettu muutamaan kertaan ajomelumittaukset RTA-mittarilla. Sillä nähdään ajomelu välillä 20 Hz-20 000 Hz. Ajettiin samalla vaihteella samaa tienkohtaa samalla nopeudella ( 2 eri nopeutta mitattiin )samalla kuivalla kelillä. Homman aluksi otettiin kolme testivetoa ja todettiin että mittaustulokset jokaisella kolmella vedolla olivat niin identtisiä että mittarin tarkkuus on sopiva. Mittari oli kiinnitettynä kiinteään telineeseen aina autossa samaan paikkaan. Puhallin sammutettuna, jottei sen nopeus vaikuttaisi mittauksiin. Vaimennusprojektimme venähti sen verran, että viimeisimmät mittaukset tehtiin jo nastarenkailla. Mutta se ei taatusti ainakaan vähentänyt melua, joten sitäkin enemmän ihmettelimme lopputulosta. Tulokset olivat hämmästyttäviä.

Vaimennettu Alfa Romeo 156 Sportwagon

Farmarimallin henkilöauto. Vaimennuksessa käytettiin Dynamat Xtreme-mattoa, Dynaliner 1/4 pehmytmattoa ja monia näillä sivuille esiteltyjä kikkoja ja metodeja. Alfa oli kohtuuhiljainen jo uutena. Syy siihen selvisi autoa purettaessa. Vaimennusta oli melkoisen paljon tehtaan jäljiltä ja sisustan osien kiinnitysratkaisut aika jämäköitä. Mutta tämäkin auto hiljeni reilusti. Tavoitteena oli saada auto resonoimattomaksi jotta siihen rakennettavasta stereolaitteistosta saa nauttia kunnolla. Se tavoite saavutettiin. Tästä autosta ei valitettavasti ole mittausdataa, harmittaa ettei sitä tullut mitattua. Mutta toisaalta tarkoitus ei niinkään ollut vähentää jo ennestään kohtuullista ajomelua vaan vaimentaa autohifistin näkökulmasta auto resonoimattomaksi.

Vaimennettu Renault Grand Scenic

Tila-auto. Vaimennukseen käytetty Dynamat SuperLite mattoa. Esimerkki pienestä vaimennusprojektista. Ovien vaimennus kaiuttimien vaihdon yhteydessä. Helppo vaikka ensimmäiseksi vaimennusprojektiksi kenelle tahansa.

Vaimennettu Citroen Jumpy -11

Edellisen Jumpyn seuraaja on kakkoskoppainen Jumpy. Eli sama auto kuin Toyota ProAce ensimmäinen korimalli ja Peugeot Partnerin sekä Fiat Scudon kakkoskorimallit. Lähtökohtaisesti paljon meluisampi kuin edellinen korimalli. Tämä oli todellinen yllätys autoa vaihdettaessa. Joten päätettiin luonnollisesti heti vaimentaa auto kokonaan kun se taloon tuli. Tästä autosta otettiin melua havainnollistamaan laadukkaan erillismikrofonin avulla äänitetty video. Kuuntele itse mitä tapahtui!

Ei muuta kuin katselemaan miten nämä autot on vaimennettu!