Vaimennettu sedan henkilöauto Dodge Avenger
Lähtökohta projektille
Melutasoltaan keskitasoinen auto, ei hiljaisin mahdollinen eikä sitten myöskään meteliltään pahimmasta päästä. Vaimennus tehdään kauttaaltaan joka paikkaan ja samalla pieni päivitys äänentoistopuoleen.
Ovien vaimennus
Auto oli uutena kotelosuojattu varsin huolellisesti ja tämä aiheutti jonkin verran lisätyötä vaimennuksen suhteen. Kaikissa ovissa oli varsin tuhti kerros suoja-ainetta. Kaikki kaavittiin vaimennusmaton alta pois ensin enimpien osalta puulastalla ja lopuksi kangasräteillä ja bräkliinillä. Peltien saumat ja muut kolot jätettiin vaimentamatta kuten yleensäkin ettei tehdä vesitaskuja. Joten niihin kotelosuoja-aine sai jäädä.
Ensimmäiseksi laitettiin kerros Dynamat Extremeä ulkopeltiin. Jättäen palkki ylittämättä tuossa aiemmin mainitusta syystä, että vesi ei tee pesää.
Seuraava kerros oli 1/2″ Dynalineria, tällä saatiin ovi akustoitua hyvin ja lisäksi dynaliner imee muutakin kumua ja meteliä oven sisällä vähemmäksi.
Tässä autossa ei varsinaista “sisäpeltiä” ole ollenkaan vaan sisäpuoli on ummessa varsin tukevalla muovilevyllä. Erinomainen kohde kaiutinasennukseen ja toimii myös meluntappajana hyvin jo vakiokuosissaan. Sisämuovin purkaminen vaati sitten hieman hommaa, muun muassa ikkunamekanismin irroittamisen ikkunasta ja ikkunan kiinnityksen asennuksen ajaksi karmiin ilmastointiteipillä.
Takaoviin sama projekti
Takaovissa ei ollut kaiutinpaikkoja, mutta muuten etuovien kaltainen projekti. Eli kotelosuoja-aineiden poisto ja sitten Dynamat Extreme.
Tännekin asennettiin puolen tuuman Dynaliner.
Moottorin suojamuovi
Moottorin suojamuovin sisäpuolelle asennettiin 1/4″ Dynaliner. Alkuperäinen pehmytmatto oli jo niin pahassa kunnossa että se muruuntui pitkin konetilaa joten se poistettiin ja korvattiin tällä. Suurta vaikutusta ei äänitasoon saatu, mutta hieman koneen ääni vierestä kuunneltuna oli “pehmeämpi”.
UPDATE: Kolme vuotta asennuksesta tämä Dynaliner on vieläkin paikoillaan, joten hyvin on pysynyt.
Tavaratila
Tavaratila vaimennettiin aivan kauttaaltaan Dynamat Extremellä. Ihan joka paikasta. Samalla myös takaluukun kanteen tuli palat, mutta tästä ei hoksannut ottaa kuvia vaan se jäi dokumentoimatta.
Hattuhyllyn alapinta käytiin myös läpi samalla metodilla. Aivan hyllyn takalaidassa olevat ilmankiertoaukot jätettiin tukkimatta ettei ilmanvaihto hytissä häiriinny.
Hattuhylly vaimennettiin myös sisäpuolelta autoa. Dynamatin päälle tuli kuvan oton jälkeen vielä kerros STP Biplastia estämään hattuhyllyn verhoilulevyn räminää peltiä vasten.
Auton lattia
Lattialle tehtiin luonnollisesti sama homma. Etuosassa oli jonkun verran alkuperäistä bitumimattoa, joka oli todella hyvin kiinni. Joten niitä palasia ei poistettu vaan vedettiin Dynamat niistäkin suoraan yli. Myös B-pilarien pellit vaimennettiin tässä yhteydessä.
Lattia vielä toisestakin suunnasta.
Katon vaimennus
Tämän auton katto oli oma yksittäinen projektinsa, joka tehtiin eri aikaan kuin muiden kohtien vaimennukset. Lähtökohtana tehtaalta oli kaksi ison miehen kämmenen kokoista bituminpalaa. Jotka olivat vielä aika heikosti kiinni, onneksi näin niin ne oli helppo irroittaa.
Kattoon tuli kauttaaltaan myöd Dynamat Extreme-matto. Tämän yksittäisen kohteen tekemisellä oli tämän auton melutasoon todella suuri vaikutus. Jos saisin tehdä vain yhden kohdan, tässä autossa se olisi katto. Hivenen hankala projekti kurkotella alaslasketun kattoverhoilun yläpuolella, mutta loppujen lopuksi koko hommaan purkuineen ja kasauksineen meni joitain tunteja ja se kyllä kannatti.
Loppuyhteenveto
Dynamattia kului kaikkiaan kolme bulkpackkia. Dynalineria meni 1/2″ paksuutta etuoviin yksi paketti ja 1/4″ paksuutta takaoviin toinen paketti. STP Biplastia kului muutamia levyjä, ehkä noin puolet koko laatikosta. Eli kustannuksiltaan materiaalien osalta luokkaa 600 € kaikkineen. Työaika oli kaikkineen 4-5 päivän väliin. Tästä useita tunteja kului kotelosuoja-aineen puhdistamiseen ja samalla tehtyihin kaiutinten vaihtoihin ja muihin pikkujuttuihin. Itse auto oli varsin helppo purkaa ja kasata.
Melutaso oli projektin jälkeen selvästi hiljaisempi kuin aiemmin ja vaimennusten ja akustointien ansiosta saatiin myös hyvät lähtökohdat äänentoiston parantamisen onnistumiselle.