Miksi autohifistit vaimentavat?

Miksi autohifiharrastajan kannattaa vaimentaa auto?

Keskiäänielementti Alfan kojelaudallaMiten ääni syntyy?

Kaiutinelementti tuottaa ääntä värähtelemällä. Tuo värähtely liikuttaa ilmaa. Iso basso liikkuu jo ihan silminnähden reilusti, midbassokin vielä selvästi heiluu, keskiäänen liikettä on jo vaikeampi nähdä eikä diskantin värähtelyjä oikeasti ehdi nähdä kukaan. Kaiuttimesta irti saatava äänenlaatu riippuu todella paljon siitä miten kaiutin on kiinni. Jotta toivotunlaisia värähtelyjä saadaan aikaan, täytyy kaiuttimen rungon pysyä paikoillaan. Muuten se alkaa heilumaan kartion mukana ja ääni on jotain aivan muuta kuin oli tarkoitus.

Toinen asia on se, että kaiuttimen etu- ja takapuolella ääniaallot ovat vastakkaisessa vaiheessa keskenään. Jos nämä ääniaallot pääsevät samaan tilaan, ne kumoavat toisensa. Siksi pöydän päällä irrallaan oleva subwooferelementti ei tuota tolkuttomia bassonmöyrähdyksiä, vaikka sen kartio liikkuisi kuinka paljon.

Sitten tullaan kolmanteen asiaan joka korostuu varsinkin matalilla bassotaajuuksilla. Niillä taajuuksilla äänen aallonpituus on niin pitkä että se ei mahdu enää auton sisätilaan. TÄH! Miten sitten autoon saa helpommin bassoa kuin kotiin? Siksi että pienessä tilassa bassotaajuudet aiheuttavat ilmanpaineen vaihtelua. Periaatteessa istutaan eräänlaisen kotelon sisällä. Eli tilanne on erittäin otollinen saada aika tiukkaan iskevä basso jossa on aivan eritavalla voimaa kuin kotona. Mutta silloin kun kotelon seinät elävät ja rämisevät basson mukana, hukataan iso osa äänienergiasta pelkkään räminään ja peltien heilumiseen.

Mitäs tekemistä äänen syntymisellä on vaimennuksen kanssa?

Aika paljon! Ensimmäisenä ajatellaan sitä kaiuttimen pysymistä paikoillaan. Autoissa on valmiita kaiutinpaikkoja. Niitä harvemmin on suunniteltu sen ehdoilla että kaiutin tulisi mahdollisimman hyvin kiinni ja soisi parhaalla tavalla. Yleensä paikat ovat siellä mihin auton sisätilojen muotoilija on ne suostunut laittamaan. Ja kiinnitys useimmiten enemmän tai vähemmän heppoiseen muoviin tai muovirinkulaan pellissä. Ei ideaalinen tilanne sen suhteen että kaiutin on tukevasti kiinni eikä asennuspinta ala värähdellä mukana. Tätä ongelmaa voidaan parantaa kaiuttimen kiinnityspaneeleiden ja asennuspaikkojen vaimentamisella. Pinnoista tulee tukevampia ja äänieriste vähentää niiden värähtelyä kaiuttimen mukana. Tuloksena puhtaampi ääni.

Seuraavaksi vielä merkittävämpi juttu. Kaiuttimien kiinnityspaikat eivät yleensä ole kovin tiiviitä. Eli etu- ja takapuolen ääniaallot pääsevät kumoamaan toisiaan. Helpoiten tämä tulee ilmi tilanteessa jossa midbassokaiutin on kiinni ovessa olevassa muovirenkulassa ja oven sisäpelti on täynnä isoja aukkoja. Lisäksi vielä oven pellit rämisevät midbasson mukana. Vaimentamalla ulkopelti saadaan oven muodostaman kotelon takaseinä akustisesti kuolleemmaksi. Pelti ei rämise enää äänen mukana. Tämä parantaa selvästi midbasson voimaa ja tarkkuutta. Kun suljetaan aukot sisäpellistä ja vaimennetaan sekin, saadaan aikaan ihan oikea kotelo. Lisäksi kun tiivistetään kaiuttimen asennuspaikka peltiin kiinni ja kaiuttimen etupuoli oviverhoiluun kiinni, niin taas on tuloksena puhtaampi ääni.

Avaa PDF-tiedostona juttu kaiutinasennuksen tiiviydestä ( englanniksi ) klikkaamalla alla olevaa kuvaa:

Sitten se isoin projekti jolla on kaikista suurin merkitys. Se auton koko korin vaimentaminen. Kun peltipinnat ovat akustisesti kuolleempia, ei basson tuottama äänienergia huku enää peltien heiluttamiseen ja rämistelyyn. Muistetaan että basson suhteen istutaan auton kokoisen kotelon sisällä. Kotelo, jonka seinät heiluvat kaiuttimen mukana, on aika huono kotelo. Koko auton vaimennuksella saadaan aikaan myös se, että ajomelu on todella reilusti vähentynyt. Taas kerran on tuloksena puhtaampi ääni.

Pehmytmatoilla vaimentamalla saadaan basson mukana rämisevät ja kolisevat muoviosat vaimenettua niin, että niistä ei enää kuulu erilaisia sivuääniä kun basso lyö. Ihmiskorva aistii basson myötä tulevan rämähdyksen siten, että basso kuulostaa epätarkalta ja puuroiselta. Kun tuo sivuääni häviää, on jälleen tuloksena puhtaampi ääni.

Entäs jos puhtaus ei kiinnosta vaan halutaan vaan lisää BASSOA?Audioimport Vito

Samat asiat pätevät myös silloin. Sen ison basson ja ison vahvistimen tarkoitus on tuottaa PALJON BASSOA, eikö niin? Ja tuossa alussa käytiin läpi, että basso on autossa ilmanpaineen vaihtelua. Eli? Tarkoittaa sitä että se ilmanpaine ei vaihtele niin paljoa jos auton kori elää mukana. Ison vahvistimen tehoista menee hukkaan suuri osa siihen auton peltien heilutteluun ja sitä bassoa tulee oikeasti paljon vähemmän kuin vaimennetussa autossa. Kun kaikki voima saadaan ohjattua siihen ilmanpaineen vaihteluun, niin saadaan tuloksena ENEMMÄN BASSOA.

Viereisessä kuvassa on monelle autohifiä seuranneelle tuttu Audioimport Vito takavuosilta. Siitä lähti reilusti LISÄÄ BASSOA. Ilman vaimennusta tuo Vitokin olisi vain rämisevä peltipurkki. Juuri vaimennuksen ansiosta hyvän kuuloinen maata tärisyttävä basso on mahdollista.

Asiasta tietämättömät ohikulkijat saattavat  toki luulla että siinä eniten rämisevässä autossa on se isoin basso. Jos se on tavoitte jonka haluaa saavuttaa niin silloin ei vaimennuksesta ole mitään hyötyä. Kannattaa skipata ajanhukkana loput tämän sivuston sivut ja siirtyä lukemaan suomi24:n “autohifipalstaa”.

Jos tavoitteisiisi kuuluu se, että haluat nauttia siitä isosta bassosta mutta et jaksaisi kuunnella naapureiden avautumista siitä miten autosi rämisee kilometrin päähän, niin jatka tämän sivuston lukemista. Auton vaimentamisella hiljentää myös naapureita.

Pahoittelut tiedemiehille

Etukäteen pahoittelut niille eri alojen asiantuntijoille ja tutkijoille, joiden mielestä tässä artikkelissa käytetyt termit eivät ole tieteellisesti eksakteja tai jokin asia on teoriassa jonkun fysiikan lain mukaan kuvailtu hieman epätarkasti. Koittakaa kestää, tätä lajia teksti on jatkossakin. Jalat maassa ja järki päässä käytännön ehdoilla.