Tila-auton etuovi vaimennettuna

Tila-auto Renault Grand Scenic

Ovien vaimennus tila-auto Renault Grand Scenic

Lähtökohta Renault vaimennusprojektiLähtökohta projektille

Koirien ja muksujen kuskaamisen hankittu tila-auto Renault Grand Scenic vm 2004. Autoon ei suurempia hifijärjestelmiä ole aikomus tehdä. Eikä totaalista koko korin vaimennustakaan. Tähän homman lähdettiin kahdesta syystä. Ensinnäkin alkuperäiset kaiuttimet ja soitin olivat niin surkeita, että niitä ei jaksanut käyttää ja kuunnella ollenkaan. Joten pientä päivitystä audiopuolelle piti tehdä. Toisekseen vasta hankitun auton ovet rämähtivät kiinni laitettaessa niin rumasti että hävetti parkkipaikoilla. Päätettiin purkaa ovet ja katsoa mitä asialle olisi pikkuvaivalla tehtävissä.

Projekti vei aikaa muutaman tunnin ja kolme Dynamat SuperLite Tripak pakkausta vaimennusmattoa.

Etuovet ensinRenault etuovi ennen vaimennusta

Etuovissa oli jos jonkinlaista muovihässäkkää ja härpäkettä niin sisällä ovessa kuin oviverhoilussakin. Vaimennus oli hieman keskimääräistä hankalampi näistä johtuen. Huomaa kuvassa mitättömän pieni kaiuttimen aukko vasemmalla alhaalla. Vaikka tilaa olisi isommallekin? Tässä ovessa ei ollut lainkaan kosteussulkua, sillä itse oviverhoilu oli kovaa muovia, se toimitti samalla kosteussulun virkaa.

Myös oviverhoilu vaimennettiin matolla taustapuoleltaan, vaikka siitä ei kuvia otettukaan. Muovinen verhoilu on helppo vaimentaa. Puhdistus bräkliinillä, hieman pinnan karhennusta karkealla hiekkapaperilla ja matto kiinni pintaan.

Tila-auton etuovi vaimennettunaJonkin verran jäi vaimentamatta

Oviverhoilussa oli kaikenlaista uloketta ja putkea, jotka olisi pitänyt poistaa jos oven takareuna olisi vaimennettu umpeen. Koska tämä projekti päätettiin pitää “perusmallin” paranteluna, siihen ei lähdetty. Oven ulkopintaan laitettiin Dynamat SuperLite mattoa kerros. Sisäpeltiin tehtiin vaimennus siten, että liimattiin sisäpellin taustapuolelle aukkojen kohdalle SuperLite mattoa ja sitä vasten päälypuolelle toinen SuperLite matto. Samalla kaiuttimen reikä pellissä suurennettiin niin, että ovipaneeliin tuleva kaiutin sai hengittää oven sisään. Johtosarjat oli tässä autossa “pussitettu” jo tehtaalla, joten sitä ei tarvinnut meillä tehdä. Erillissarjassa oli erilliset suodinyksiköt midbassoille ja diskanteille. Midin suodinyksikkö kiinnitettiin Dynamatilla oveen ja sen päälle laitettiin pehmytmattoa joka istui verhoilua vasten. Näin kevyelle osalle riittävä kiinnitys. Ja kun takana on kosteussulkuna toimiva dynamat, suodin tuskin pääsee kostumaankaan ovessa.

Takaoville sama projektiTakaovi ennen vaimennusta

Takaovissa oli samanlaisia muovitötteröitä oviverhoilussa. Ja yhtä lailla ihmeellisen pieni aukko pellissä kauttimen takana. Ulkopeltiin kerros SuperLiteä ja sitten sisäpellin kimppuun.

 

 

Takaovi vaimennettunaVaimennettu takaovi

Takaovien sisäpelti vaimennettiin samaan tapaan kuin etuovissa. Ja kaiuttimen takana oleva aukko suurennettiin. Takaoviinkin piti jättää aukkoja sisäpellin vaimennukseen verhoilussa olleiden muovitötteröiden takia.

Tänne ei asennettu jakosuotimia, koska takaoviin asennettiin vain koaksiaalikaiuttimet.

Loput matosta taas konepeltiinVaimennettu konepelti

Ovien jäljiltä jäi jämäpaloja matosta. Ne asennettiin jälleen konepeltiin. Alkuperäinen huopavaimennus käytettiin pois paikoiltaan ja Dynamat SuperLite vaimentamaan konepeltiä. Sitten huopa takaisin paikoilleen. Konepellin vaimennus on niin nopea ja helppo toimenpide, että sitä ei kannata jättää tekemättä. Alkuperäisen vaimennnushuovan alle saa piiloon kaikki epämääräiset pikkupalaset mitä muista auton osista jää. Toki vielä paremman saisi jos laittaisi päälle hoodlinerin alkuperäisen huovan sijaan, mutta tähän ei tässä projektissa lähdetty.

Loppukommentit “pikku” vaimennusprojektista

Etuovia vaimennettaessa koputeltiin ovia ja huomattiin että ovissa olevat muovilistat rämisivät. Ne oli helppo ottaa irti vaimennuksen yhteydessä. Listojen kiinnityksiin lisättii butyylikumitäppejä, ja listassa erillisenä ollut mallimerkintä lista liimattiin isoon listaan kiinni FixAll massalla. Näin listatkin saatiin äänettömiksi. Vaimennettua ovea kiinni lyötäessä hämmästys oli suuri kun edelleen kuului iso rämähdys. Ovien välissä iso muovilista peittää B-pilaria auton ulkopuolella. Se oli kiinni kolmella pienellä muovinepparilla ja yhdellä ruuvilla. Lista pois ja kas, se oli hangannut rämistessään maalit jo puhki korista. Paikkamaalaus, väliin sopiviin kohtiin tiivistenauhat ja muovilistan taustaan kerros SuperLite mattoa. Lista paikoilleen ja räminä hävisi täysin.

Soitin vaihdettiin, asennettiin eteen erillissarja ja taakse koaksiaalit. Saatiin perusasiallinen äänentoisto autoon, jossa aivan joka äänialue oli eri luokkaa kuin aiemmin. Varsinkin bassotoisto oli monta pykälää parempi vaikka erillistä subwooferia ei lisätty, eikä vahvistimia tai isompia kaiuttimia. Vaimennus ja kaiuttimen asennusaukon parannus yhdessä parempien kaiutinten kanssa teki todella suuren eron. Muutaman tunnin projekti ylitti odotukset lopputulokseltaan.