Miksi autoja vaimennetaan?
Eivätkö tehtaat vaimenna autoja tarpeeksi?
Eivät. Tehtaat eivät vaimenna oikeasti hiljaiseksi kuin erittäin kalliita luksusluokan autoja. Melutasoa on onnistuttu kyllä takavuosista laskemaan paremmilla verhoilumateriaaleilla, kori- ja runkorakenteen akustisella suunnittelulla, sopiviin paikkoihin palkkeihin ja koteloihin sijoitetuilla seinämillä ja vaahtomuovitulpilla jne jne. Mutta kunnollisilla vaimennusmateriaaleilla ja varsinkaan riittävillä määrillä tehtaat eivät autojen peltipintoja vaimenna.
Miksi autoja ei vaimenneta tehtaalla?
Tälle on esitetty monia syitä. Yksi on painonlisäyksestä johtuva polttoaineenkulutuksen lisääntyminen ja auton teho-painosuhteen huononeminen. Teoriassa nämä asiat ovat tosia. Käytännön merkitystä voi jokainen miettiä parin esimerkin avulla. Perusvaimennus henkilöautossa painaa saman verran kuin esikouluikäinen lapsi. Kuinka monesti olet huomannut polttoaineen kulutuksen lisääntyvän tai auton kulkevan huonommin jos sinulla on yksi parikymmentä kiloa painava lapsi kyydissä? Jos autoon tehdään ns. “totaalivaimennus”, se lisää painoa saman verran kuin teini-ikäinen lapsi tai mallin mitoissa oleva nainen. Kovin suurta ei normaalin auton kulutuksen lisäys tai kulkupuolen väheneminen ole tässäkään tapauksessa.
Yksinkertaisesti suurin syy on raha. Autotehtaat säästävät kaikessa mahdollisessa, mihin autoja ostavat ihmiset eivät kiinnitä paljoa huomiota. Jos autojen melumittauksia tehtäisiin yhtä ahkerasti kuin kolariturvallisuustestejä, niin sen peräkontin pohjalla olevan kämmenen kokoisen bituminpalan sijaan kaikki kontin peltipinnat olisi vuorattu vaimennusmatolla tai massalla. En toki väitä, että auton vaimennus olisi yhtä tärkeä asia kuin kolariturvallisuus, tällä esimerkillä kuvaan vain sitä, miksi autojen vaimennus ei ole tehtaille tärkeää.
Mitä haittaa vaimennuksesta on autolle?
Oikeilla materiaaleilla oikein tehtynä EI MITÄÄN. Tässä on suurin syy siihen, miksi tätä sivustoa lähdettiin tekemään. Auttamaan Sinua vaimentamaan autosi oikein ja valitsemaan oikeat tarvikkeet vaimentamiseen. Materiaalivalinnat ja työmenetelmät ratkaisevat sen, onnistuuko vaimennus tavoitteessaan vai ei. Hyvillä tarvikkeilla ja kunnolla tehtynä autosta tulee hiljainen eivätkä sen käyttöikä tai muut ominaisuudet kärsi ollenkaan. Päin vastoin, mukavan hiljaisesta autosta tulee pidettyä parempaa huolta kun sillä on mukava liikkua.
Väärillä tarvikkeilla ja huonolla työllä taas voidaan lyhentää auton käyttöikää ja pistää suorastaan pilalle monia autolle tärkeitä ominaisuuksia. Olen nähnyt useita autoja joita on vaimennettu hutiloiden ja huonoilla aineilla. Seurauksena ikkunoita jotka eivät aukea, nopeasti ruostuneita ovien alareunoja ja peräkontin pohjia jne jne. Osioissa MITEN ja TARVIKKEET keskitymme siihen miten vältät kaikki perusvirheet.
Mitä hyötyä vaimennuksesta on?
Itselleen autolle ei kovin suurta hyötyä. Eihän kolariturvallisuuttakaan paranneta autojen vaan ihmisten takia. Auton kuljettaja ja matkustajat hyötyvät vaimennuksesta sitäkin enemmän:
- Vaimentamattoman auton ajomelu väsyttää, stressaa ja tuntuu epämiellyttävältä.
- Vaimentamaton auto lämpenee pakkasella hitaammin ja kylmenee helteella hitaammin.
- Musiikki kuuluu huonosti kun vaimentamattomassa autossa melua on niin paljon.
- Isompi musiikkilaitteisto tekee vaimentamattomasta autosta pyörillä liikkuvan peltirummun.
- Puhumattakaan SIITÄ TUNTEESTA, jonka saa aikaan jämäkästi ja äänettömästi sulkeutuvat auton ovet ja luukut.
Huomasin SEN TUNTEEN puuttumisen viimeksi auton vaihdon aikana. Muutaman päivän liikuin täysin vaimentamattomalla autolla ennen kuin vaimennus aloitettiin. Huomasin vilkaisevani parkkipaikalla ympärilleni kun löin oven kiinni: “huomasikohan kukaan että minun autoni ovi rämähtää näin rumasti kiinni lyödessä”.
Tämän MIKSI osion alavalikosta pääset kahdelle erilliselle sivulle. Niissä kerrotaan MIKSI-asiaa tarkemmin kahdesta näkökulmasta. Toisessa tavallisen autonkäyttäjän näkökulmasta ja toisessa autohifiharrastajan näkökulmasta. Näissä on pieniä eroavaisuuksia sen suhteen, mikä on tärkeintä. Täydellisimmän lopputuloksen toki saavuttaa kun auton käsittelee kummastakin näkökulmasta, mutta käydään nyt kuitenkin läpi nuo kolikon kaksi eri puolta.