Vaimennettu pakettiauto Citroen Jumpy -05
Tässä jutussa käytettyjen STP-tuotteiden myynti fanaticaudio.comissa on lopetettu, koska tuotteet valmistetaan Venäjällä.
Samat periaatteet toimivat kaikkien valmistajien matoilla, joten esimerkkijuttu on jätetty silti katsottavaksi.
Lähtökohta projektille
Fanatic Audion pakettiauto päätettiin vaimentaa kahdesta syystä. Haluttiin hiljainen auto jolla on mukava kulkea ja esimerkkiprojekti tämän sivuston käyttöön. Auto oli täysin vakiokuntoinen Citroen Jumpy 2.0 Hdi. Alustassa HD900 paketti, eli hieman normaalia jämäkämmällä ja kantavammalla alustalla.
Päätettiin kuvata jokainen kohta autosta ennen vaimennusta ja vaimennuksen jälkeen. Lisäksi päätettiin mitata ajomelun muutumista ennen ja jälkeen vaimennuksen. Meillä ei ollut vaan liikkuvassa autossa toimivaa mittaria? Pöytäkoneessa asentamossa oli kyllä PC RTA laitteisto joka mittaa taajuusvasteet 0,1 dB tarkkuudella välillä 20 Hz-20000 Hz. Mutta sitä ei liikkuvaan autoon helposti saa käyttöön. Joku heitti että hommaa mittaussofta iPhoneen ja mittaa sillä. TÄH? Eihän semmoisella nyt tee mitään. Ajatus jäi kuitenkin kytemään mieleen…
Monenlaisia softia oli tarjolla Apple Storessa ja niitä ostettiin puhelimeen kasa. Seuraavaksi alettiin tutkia miten nuo toimivat. Jokaisessa luvattiin puhelinmallikohtainen korjaussofta vastemittaukselle. Toimisikohan se? Hommasta selvää otettiin seuraavalla tavalla: Mitattiin asioita sekä PC RTA:lla että puhelimella ja sen softalla. Ihmeen samankaltaisia tuloksia tuottanut ohjelma valittiin tarkempaan tutkiskeluun. RTA by Studio Six Digital. Tarkkuus ja herkkyys todettiin varsin hyviksi ja autoon asennettiin teline, jotta mittalaite olisi aina samassa paikassa. Sitten aloitettiin käytännön testaus. Vakioitiin mahdollisimman monta muuttujaa mitä vain voitiin, niissä rajoissa mitä pystyttiin.
- Aina sama kohta tiestä mittaushetkellä
- Aina tarkalleen sama nopeus ( kaksi eri nopeutta mitattiin )
- Aina kuiva keli ja samat renkaat ( paitsi viimeiset jälkeen-mittaukset tehty nastarenkailla, vertailumittaukset mittarin tarkkuuden tarkistamiseksi kesärenkailla )
- Aina puhelin samassa telineessä ja samassa asennossa
- Aina lämmityslaitteen puhallin kiinni ettei sen eri nopeus vaikuta taustameluun
- Mittaukset tehtiin sekä 80 että 100 km/h nopeudella
Näillä “säädöillä” tehtiin muutamia testiajoja ennen vaimentamisen aloittamista. Ja sitten verrattiin että minkälaisia käyriä näistä tuli. Ei aivan millilleen samanlaisia. Eikä niitä varmaan saakaan kuin hiljaisessa ympäristössä Pink Noisea mitatessa. Mutta niin todella pienillä eroilla että voitiin todeta mittasysteemin olevan riittävän tarkka ja toimiva tähän käyttöön. Saadut käyrät olivat 80 km/h nopeudella kaikki lähes identtisiä ja niissä oli selvä ero käyriin jotka oli mitattu 100 km/h nopeudella, jotka olivat taas keskenään lähes identtisiä. Sitten ei muuta kuin vaimentamaan ja mittailemaan lisää.
Tavaratilasta kaikki alkaa
Tavaratila valittiin aloituskohteeksi siksi, että se on kaikkein helpoin vaimennettava. Ei kovin paljoa purettavaa joten jokaisen joka haluaa kokeilla samaa, on helppo tehdä tämä vaihe. Kuvasta näet, että lattialla on paksumpi vaneri ja seinä on peitetty ohuemmilla vanereilla. Eli ei ihan täysin karvalakkimalli jossa kaikki on pelkällä pellillä. Mutta ei kovin kaksinen ympäristö ajomelun suhteen. Väliseinä tässä pakettiautossa on paksua huopaa, aivan kuin huopatossua. Se on melun kannalta parempi kuin peltiväliseinä, joten monessa muussa pakettiautossa tehtävää väliseinän vaimennusta ei tähän pakettiautoon tehdä.
Katto on se ensimmäinen pinta
Ja kun kerran helpoimmasta aloitetaan, niin aloitetaan sitten katosta. Täysin paljas katto. Ei minkäänlaista vaimennusta tai verhoilua. Paljas maalattu pelti, onneksi niin hyväkuntoinen ettei tarvitse maalata mitään ennen vaimennusta. Tuollaista kattoa koputellessa ulkopuolelta, on helppo huomata todeksi se yksi vaimentajan vanha totuus. Katto on suurin yksittäinen peltipinta autossa. Tässä katossa on pokkauksia jäykistämässä hieman, henkilöautojen katothan ovat vielä aivan sileitä. Pokkaukset auttavat vähän, mutta todella vähän meteliin. Yksi palkki keskellä kattoa ja kiinni muutamalla liimatäpillä ei myöskään kovin paljoa peltiä hiljennä. Pinta puhdistettiin bräkliinillä ja aloitettiin vaimennushommat.
Mattoa pintaan, siitä se lähtee
Katon vaimennus oli aika lailla “heittämällä” valmis. Aikaa meni puhdistuksineen ja maton laittoineen puolisen tuntia. Mattoa kului reilut 4 levyä ensimmäisestä 10 levyn paketista. Ihmeen vähän? Kylkien kaarevuus jne sai aikaan sen ettei katon pinta-ala ollut suuren suuri.
Seuraavaksi STP GOLD maton päälle laitettiin vielä STP BTP 10 pehmytmatto. Katosta haluttiin myös sellainen pinta joka imee heijastumia. Siksi pehmytmatto päälle.
Matot lattialle
Seuraavaksi nostettiin lattian vaneri pois. Se oli aivan irti vaikka oli alunperin koripajalla “liimattu” kiinni. Liimana oli käytetty silikonitäpliä joten sen siitä liimauksesta. No, onneksi näin, lattian sai helpommin pois. Aika koliseva se irtonainen lattialevy oli epätasaisella tiellä ajeltaessa, mutta lähtipähän pois vain nostamalla.
Lattiasta veistettiin silikonipallerot aivan litteiksi irrallisella mattopuukon pitkällä terällä. Pari sormenpäätä aukesi, mutta eipähän tullut lattiaan naarmuja joista olisi maali puhki. Sitten puhdistusta jälleen bräkliinillä ja seuraavaan vaiheeseen.
Mitäs rantuja tässä lattiassa on?
Lattiaan meni sen verran enemmän STP GOLD mattoa että ensimmäinen 10 levyn Bulkkipäkki kului loppuun. Mietittiin että mitä tehdään, liimataanko vaneri takaisin paikoilleen vai ei? Päätettiin että ei liimata, koska auton myöhemmälle rakentamiselle oli suunnitelmia eikä muutenkaan kiehdo ajatus siitä että autossa on noin isoja osia liimalla kiinni. Irrotus on työlästä jos se tarvitsee joskus tehdä. Mites sitten saadaan estettyä kolina? Ei viitsi pehmytmattoakaan laittaa tuonne lattian alle. Pätettiin laittaa lattian “harjanteiden” kohdalle tiivistenauhaa. Menihän sitä parikymmentä metriä, mutta ei kolise lattiavaneri enää huonollakaan tiellä vaan köllöttelee pehmeästi tiivistenauhojen päällä. Ennen vanerin laittoa paikoilleen vaimennettiin vielä pyöränkoteloita sen verran ettei tarvitse poistaa vaneria kun niiden vaimennus tehdään loppuun.Lattian vaimennukseen kului aikaa vajaa tunti. Melkein yhtä kauan meni silikonitäppien poistoon ja varttitunti tiivisteiden liimaukseen.
Pikkuhomma jämäpaloista
Katon ja lattian vaimennuksesta jäi jämäpaloja jotka päätettiin samana päivänä laittaa vielä hyötykäyttöön. Auton konepelti on hyvin pieni ja siinä on vakiona huopatyyppinen vaimennuslevy neppareilla kiinni. Otettiin nepparit irti ja liimattiin jämäpalat konepeltiin sen alle. Kondenssikosteus pääsee poistumaan vaikka kotelot peitettiin, koska vedenpoistoreiät ovat konepellin etureunassa joka on alhaalla kun pelti on kiinni. Tämän jälkeen laitettiin alkuperäinen vaimennuslevy neppareilla takaisin paikoilleen ja konetilan osalta homma oli selvä. Työaika noin varttitunti.
Samalla vaimennettiin myös takaovien pienet alaosat jotka ovat peltiä. Tämä oli se toinen homma josta unohdettiin ottaa ne kuvat…. Mutta STP GOLD mattoa peltiin puhdistuksen jälkeen ja pala BTP 10 mattoa siihen päälle. Sitten vaneripalojen päälle musta huopa ja vanerit takaisin. Aikaa meni vaimennukseen vajaa tunti ( hankalat kolot vaimennettavaksi pienistä aukoista käsin ) ja verhoiluun puolisen tuntia.
Sitten seinien kimppuun!
Vaneriverhoilut otettiin pois ja sieltä alta löytyi juuri sitä mitä pitikin. Paljas maalattu pelti ilman tippaakaan mitään vaimennusta. Taas bräkliiniä ja rättejä ja töihin.
Samalla reseptillä mennään edelleen
Paljas pelti sai päälleen kerroksen STP GOLD mattoa puhdistuksen jälkeen. Peitettiin myös pyöränkotelo loppuun asti samalla. Tuolla kuvassa näkyvät kaikki tarvittavat työkalut STP maton käyttöön, eli rolleri ja fiskarsin keittiösakset. Ei kovin hankalaa hommaa. Myös aiemmin mainostamani muovilokero pikkuosien keräämiseen on päässyt tähän kuvaan mukaan.
Ja sitten se BTP 10 vielä
Ei paljoa tekstiä tämän kuvan viereen kerry, mutta sanotaan nyt sen verran että siinä on sitä BTP 10 mattoa GOLDIN päällä. Sen jälkeen tämäkin vaneri pistettiin huopaverhoilulla uuteen kuosiin ennen kasaamista. Näissä on aika vähän ollut “sudenkuoppia” näissä kylkien vaimennnuksessa. Sen verran simppeliä ja helppoa hommaa. Sitten myöhemmissä kohdissa tulee kyllä sitä pientä “hyvä tietää”-juttuakin enemmän. Kyljen puhdistus ja molemmat vaimennuskerrokset vaativat yhteensä työaikaa vajaan tunnin.
Tuossa alla on iso kuva johon on koottu vastaavat kuvat oikeasti kyljestä. Vasemman kyljen kuvista puuttu tuo rivi noita pehmytmattoneliöitä vaakapalkista. Niiden tarkoitus on olla pehmusteena vanerin ja palkin välissä. Vasemman puolen kuvat otettiin ennen kuin nuo muistettiin lisätä.
Tässä kuvassa se toinen kylki johon kului se toinen tunti.
Takaovissa hieman vaativampaa puuhastelua
Tähän asti pakettiauton vaimennus on ollut selvästi henkilöauton vaimennusta helpompaa. Katto, lattia ja sivukyljet eivät paljoa purkamista vaatineet ja itse vaimennuskin oli suoraa isoa pintaa. Ei näiden liukuovienkaan purkamisessa mikään suuri urakka ollut, mutta oven vaimennus on aina vähän työläämpää ja tästä saadaan esimakua etuovien ja henkilöautojen ovien suhteen.
Ensimmäinen mattokerros
Verhoilujen poiston jälkeen ovi jälleen puhdistettiin bräkliinillä. Sitten vaimennettiin ulkopelti. Niin ala- kuin yläosastakin ovea.
Pehmytmatto ensimmäisen kerroksen päälle
Tässä kuvassa on BTP 10 matto laitettu ulkopintoihin GOLDin päälle. Lisäksi näet yhden jutun joka yleensä kannattaa ovissa tehdä. BTP 10 mattoa on laitettu myös ohuet siivut lukkotangon ja pellin väliin. Estää lukkotankoa rämisemästä peltiä vasten. Mutta ei estä tangon liikkumista. Toki käytettävän maton paksuus pitää valita sen mukaan miten paljon pellin ja tangon välissä on tilaa. Ettei matto ala vääntää tankoa, silloin voi tulla ongelmia toimivuuden kanssa. Kuvan voi klikata suuremmaksi niin näet paremmin.
Sitten sisäpellistä aukko umpeen
Sisäpellin aukot suljettiin tässä tapauksessa liimaamalla takapuolelle GOLD-mattoa ja sitä vasten sisäpuolelle toinen kerros. Taatusti pitävä rakenne ja vaimentaa ääntä erittäin hyvin. Emme lähteneet tekemään alumiinista aukkojen peittoja, koska näihin oviin ei olla asentamassa kaiuttimia. Tämä riittää äänenvaimennukseen jos ei tarvitse ajatella ovea kaiutinkotelona ja sen tukevuutta. Pieniä aukkoja sisäpeltiin jätettiin lukkomekanismin toiminnan varmistamiseksi. Niitä yleensä joutuu jättämään.
Sitten pehmytmattosuikaleet ennen verhoilua
Älä säikähdä, ei ikkunoita tarvitse vaimentaa matolla umpeen.
Tämä kuva on vasemmasta liukuovesta jossa ei ole ikkunaa. Siksi että tämä työvaihe unohtui kuvata oikealta puolelta. Mutta se siitä, kerrotaan mitä kuvassa on. Kuvassa on sisäpellin koholla oleviin kohtiin liimattu pehmytmattoa. Tällä varmistetaan se, että vain reunoistaan kiinni oleva ohut verhoiluvaneri ei pääse kolisemaan ovea vasten. Ehkä overkilliä, ehkä ei. Eipähän ainakaan pääse vaneri kolinallaan häiritsemään SITÄ TUNNETTA kun liukuovi lyödään kiinni.
Tavaratila valmiina, sitten ohjaamon kimppuun
Alkuperäinen väliseinä ja vanerit verhoiltiin mustalla huovalla. Samalla väliseinää siirrettiin 8 senttiä taaksepäin jotta ohjaamossa sai apumiehen penkin siirettyä taaempiin kiinnityksiin ja kuskin penkin selkänojaa sai säädettyä parempaan ajoasentoon. Oma hommansa oli tuossa väliseinän siirrossakin mutta sen esittely ei kuulu tähän vaimennusprojektiin. Lisäksi pyöränkoteloille tehtiin vanerista kotelot jotka verhoiltiin saman tien.
Mitä saatiin aikaan tavaratilan vaimennuksella hytin melutasoon? Korvinkuunneltuna ÄLYTTÖMÄN PALJON. Keskustelu autossa oli paljon helpompaa, ei kuulunut ylimääräisiä kolinoita eikä räminöitä. Melu oli paljon “pehmeämmän” kuuloista. Huomattavasti miellyttävämpi ympäristö olla.
Mutta projekti ei ollut vielä valmis. Tavaratilan vaimennus oli helppoa ja nopeaa, mutta se on vain osa autosta. Todennäköisesti vielä enemmän vaikuttaisi hytin vaimennus. Hytille ei oltu tehty vielä yhtään mitään. Tosin noin pienen hytin vaimennukseen ei kauaa kulu aikaa eikä paljoa tarvikkeita. Joten toimeksi ja hytin vaimennukseen.
Vaimennetaan, vaimennetaan
Hytin kattoverhoilun poiston jälkeen todettiin että eipä ollut täälläkään pellissä yhtään mitään. Siispä puhdistus ja STP GOLD mattoa pintaan. Tämän auton rakenteessa erikoiset olivat korkeat sivukotelot katon molemmilla puolin. Nekin olivat kattoverhoilun alla piilossa. Myös nuo kotelot piti totta kai vaimentaa samalla. Ja jälleen kerran GOLDin päälle laitettiin BTP 10.
Lattia oli aika pahaääninen!
Lattiasta meinasi unohtua kokonaan “ennen” kuva kuten katosta unohtui. Muistettiin kun puolet oli jo vaimennettu. Mutta tässä kuva siitä, että lattiassa ei ollut palastakaan minkäänlaista äänieristettä. Kun lattiamatto saatiin pois ja pelti paljastui, sen koputtelu aiheutti hytissä melkoisen metelin. Tämän pinnan vaimennuksella tulee olemaan taatusti merkitystä ajomeluun hytissä!
Lattia vaimennettuna
Lattian vaimennuksen yhteydessä tuotiin konetilasta virtakaapeli kun kaikki oli kätevästi purettuna. Samoin kaiutinkaapelit ja RCA-kaapelit. Jonkinlaista musiikkilaitteistoa tullaan taatusti kasaamaan, niin onpahan tehty samalla nämäkin hommat. Kaiutin- ja RCA-kaapelit kulkivat sivulla kouruissa. Virtakaapeli kiinnitettiin lattiaan keskelle STP GOLD siivuilla. Katsottiin reitti missä kaapeli mahtuu parhaiten olemaan ja kiinnitettiin matolla paikoilleen.
Nyt olisi auton isot pinnat vaimennettuna.
Enää vaimentamatta hytin ovet. Mutta niiden vaimennus päätettiin jättää siihen että on keksitty minkälaista kaiutinpuolta ja asennusta oviin tehdään. Vaimennetaan ja tuetaan ovirakenteet sitten samalla sen mukaan. Tässä vaiheessa siis projektissa oli aika tutkia mitä on saatu aikaan. Mutu-tuntuma kertoi että hiljaisempaa on, selvästi. Mutta niinhän sen on pakkokin kertoa tässä vaiheessa 😀 Näin ison työn jälkeen ihmismieli kieltäytyy uskomasta että homma olisi ollut turhaa.
Siispä mittari käyttöön. Mutu ei riitä tällä kertaa.
Vaimennusprojektin väliaikatulos mitattuna on kuvassa alla. Piirsin kuvaan kaksi ohutta punaista viivaa. Niiden tehtävänä on selkeyttää kuvia. Erot vasteessa on helppo huomata kun vertailee vierekkäisten kuvien viivan päälle ja alle jäävää osaa. Sekä ylemmissä että alemmissa taulukoissa viiva on samalla kohdalla. Kuvan alla on muutama huomio mittaustuloksista ja pientä selvitystä siitä mitä desibelit tarkoittavat.
Pari huomautusta ensin kuvista ja desibeleistä. Kuvissa näyttää, että erot ovat pieniä. Eivät kovinkaan montaa desibeliä. Ihminen aistii äänenvoimakkuuden kaksinkertaistuvan kun äänenpaine nousee 10 desibeliä. Tuossa taulukossa vaakaviivojen väli on sen samaisen 10 desibeliä. Ihmiskorva on herkimmillään keskiäänialueella. Alle 50 hertzin ja yli 10 kilohertzin herkkyys laskee huomattavasti. Suurimillaan herkkyys on noin kilohertzin kieppeillä. Joten aletaanpas tulkita taulukoita mitä ne tarkoittavat:
- 80 km/h nopeudella 80Hz-1 kHz alueella melutaso on tippunut keskimäärin 5 dB. Kohtuullisen iso muutos. Ylemmillä ja alemmilla taajuuksilla erot ovat pieniä, luokkaa 1-2 dB.
- 100 km/h nopeudella alueella 500Hz-1kHz alueella melutaso on tippunut noin 10 dB. Todella ISO ero. Käytännössä aiemmin tuon alueen melu oli kaksinkertainen!!!
- 300 Hz kohdalla ei ole suurta eroa oikeastaan missään kuvaajissa. Tämä taajuus tullee suurimmaksi osaksi moottorimelusta. Siksi moottorimelupiikki on muuta ajomelua suurempi 100 km/h nopeudessa kuin 80 km/h nopeudessa vaimennetussa autossa. Koska muuta melua on saatu paljon vaimennettua, nousee melutaso tuolla kohdalla kun ajetaan kovempaa, koska kierrokset nousevat koneessa. Myös kuulohavainnot tukevat tätä. Muu melutaso on laskenut niin paljon että moottorin ääni erottuu selvemmin. Samoin tuulensuhinat oven karmeissa.
- Kuitenkin: Melutaso nastarenkaat alla on 100km/h nopeudella PIENEMPI kuin aiemmin kesärenkaat alla 80 km/h nopeudessa !!!
Jokainen pakettiautolla ajanut tietää että käytännössä melutason nousu on suurempi pakuissa kuin henkilöautoissa kun nopeus kasvaa tuon parikymmentä kilometriä tunnissa. Joten tuo listan viimeisen kohdan tummennettu teksti kertoo sen käytännön eron mikä vaimennetulla autolla on vaimentamattomaan. SE ON ISO ERO.
Tämä projekti jatkuu vielä ovien vaimentamisella hamassa tulevaisuudessa kun sitä stereopuolta rakennetaan. Ehkä rintapellillekin jotain tehdään ja tutkitaan moottorimelun pienentämistä tässä autossa. Jatketaan tätä artikkelia sitten jos niin käy. Toistaiseksi tämä paku väistyy muiden projektien tieltä käyttöautoksi.
LOPPUPUHE TÄHÄN PROJEKTIIN
Autoja vajaat parikymmentä vuotta vaimentaneena tiesin että sillä on iso vaikutus ajomeluun. Toki osa on aina psykologista vaikutusta, mutta suurin osa ei. Ylimääräisten kolinoiden, räminöiden ja resonanssien poistuminen tekee autosta miellyttävämmän ympäristön. Vaikka ei desibelimittarilla isoja eroja tulisikaan. Ja jokainen autohifiä harrastanut tietää miten paljon paremmin laitteisto soi vaimennetussa autossa. Ja miten paljon vaimentamaton auto alkaa ääntelemään omiaan musiikkilaitteiden mukana. Nämä kaksi seikkaa ovat tähän asti riittänyt perusteeksi vaimentaa autoja.
Nyt saatiin tällä mittauksella selville myös jonkinlaista dataa siitä että oikeasti se melutasokin hiljenee. Ja nimenomaan sillä alueella millä korva on herkin. Kiva juttu, antaa lisää pontta näiden hommien tekemiseen.
Sitten niille, jotka ajattelevat että mittaukset ovat epätarkkoja, niita on manipuloitu ja niillä ei ole mitään merkitystä. Ajatelkaa niin, teillä on oikeus siihen. Näiltä sivuilta olette oppineet miten auton vaimennus tehdään. Tiedätte mitä mittalaitteita on käytetty. Vaimentakaa autonne ja tehkää omat mittauksenne. Saatte asiasta varmuuden.
Hanki tarvikkeet helposti
Ota meihin yhteyttä ja kerro minkälainen auto sinulla on, teemme sinulle paketin tuotteista joilla saat homman tehtyä!