Miksi muutkin vaimentavat?

Miksi autoja yleensä vaimennetaan?

Miksi vaimentaa autoa ilman hienoja hifilaitteita?

Yksinkertaisesti matkustusmukavuuden takia.  Ihminen rasittuu jatkuvasta melusta. Ärtyy, keskittymiskyky huononee ja puhuminen matkakumppaneiden kanssa on hankalampaa. On paljon miellyttävämpää matkustaa hiljaisella autolla.

Vaikka ei harrastaisi isommin autohifistelyä, niin todennäköisesti kuuntelee radiota/levyjä/musiikkia tikulta ajaessaan autolla. Auton alkuperäiset stereolaitteet eivät kykene suuriin äänenvoimakkuuksiin. Mitä isommalla niitä joutuu huudattamaan kuullakseen musiikin, sitä huonommin ne soivat. Puhelimen HandsFree-laitteistollakin on helpompi keskustella ajon aikana kun taustamelu on pienempi.

Kunnolla äänieristetty auto lämpenee talvella nopeammin, sillä äänieristeet eristävät myös lämpöä. Kesällä eriste vähentää peltien sisäpuolen kuumuutta auringon paahteessa. Tällöin auto myös viilenee nopeammin. Eivät nämä erot mitään suuren suuria ole, mutta kuitenkin mainittavia.

Minkälaisiin autoihin vaimennus on erityisen suositeltavaa?

Erityisesti sellaisiin joilla ajetaan paljon. Vähiten vaimennuksesta hyötyvät isot ja arvokkaat sedan-malliset autot. Niissä ajomelua on yleensä vähiten. Niin hiljaisia eivät sedanitkaan normaalikuluttajan hintaluokassa ole, ettei vaimennuksesta olisi mitään hyötyä. Vaimentamisesta on eniten hyötyä pakettiautoissa, farmareissa ja tila-autoissa. Näissä takaosasta tulee paljon rengasmelua ja muuta jyrinää.

Kun auto on työkalu

Tällä sivustolla esitellyssä pakettiauton vaimennusprojektissa tehtiin kuulo- ja mutuhavaintojen lisäksi melumittauksia. Projektissa mitattiin taajuusvastemittarilla ajomelut ennen projektia ja sen eri vaiheiden jälkeen.  Ajomelu väheni parin päivän työllä ja muutaman sadan euron investoinnilla näin paljon: Auton ohjaamossa melu oli 100 km/h nopeudella nastarenkailla pienempi kuin aiemmin 80 km/h nopeudella kesärenkailla. Tämä tasaisella asfaltilla tasamaalla ajaessa. Muutos kuoppaisella hiekkatiellä oli vielä paljon suurempi. Mieti miten paljon tämä vaikuttaa matkustusmukavuuteen? Jos pakulla ajetaan vaikka 300 000 kilometriä, siellä vietetään aikaa yli 4000 tuntia ( keskinopeus 70 km/h ). Yli neljä tuhatta tuntia huomattavasti hiljaisemmassa ympäristössä muutaman sadan euron satsauksella. Ei ole kovin suuri hinta omasta viihtyvyydestä?

Joku saattaa ihmetellä että eikö se melu enempää vähentynyt? Korvilla aistittuna laski vielä enemmän. Koska korvat ovat herkimmillään niillä alueilla mitkä vaimenivat eniten. Puhumattakaan siitä että kolinat ja räminät huonolla tiellä hävisivät. Tutustu juttuun ja katso itse tulokset.

Mitä on tärkeintä vaimentaa?

Pyöränkotelot, peräkontti ( paitsi sedaneissa ) ja katto ovat suurimman vaikutuksen ajomeluun tekevät vaimennuskohteet. Pyöränkoteloista kantautuu rengasmelua, samaten peräkontista. Yllättävää kyllä katto on iso sisämelun aiheuttaja autossa. Harvassa autossa sitä on vaimennettu yhtään. Katto kuitenkin on isoin yhtenäinen peltipinta autossa jossa ei ole vahvistuspokkauksia kuten lattiassa. Se alkaa helposti resonoimaan ja aiheuttaa ääntä. Nämä edellä mainitut kohteet ovat tärkeimpiä jos on tarkoitus vain vaimentaa ajomelua eikä keskittyä äänentoistoa parantavaan vaimentamiseen. Rintapeltikin olisi hyvä vaimentaa varsinkin diesel-autoissa, mutta sen vaimentaminen on monesti todella hankalaa. Moottoritilan puolella on edessä kone, johtoja, letkuja ja putkia. Ja auton sisällä kojetaulu joka ei sekään ole helpoimpia purettavia pois haitoilta. Lattian vaimennus auttaa myös, mutta sen merkitys on usein pienempi kuin edellä mainittujen kohteiden. Lattiapelti on pokattu varsin jäykäksi ja sen päällä on usein auton parhaat äänieristeet vakiona. Pakettiautoissa helpoin kokeilukohde vaimennukselle on peltinen väliseinä. Vaimennettu pakettiauton väliseinä

Se tunne

Ovista kantautuu myös melua, mutta niiden vaikutus kokonaismeluun ei ole hirveän suuri. Sitäkin suurempi merkitys niillä on taas äänentoiston kannalta. Ovien vaimentamisella on suurin yksittäinen merkitys siihen, mikä mielikuva auton vaimeudesta tulee kun autoa käytetään. Taas kerran se tunne kun auton luukut ja ovet sulkeutuvat vaimeasti tumpsahtaen. Laatumielikuva itselle ja muille autosta. Kun autosta tykkää, sillä tulee usein ajettua pitempään. Vaimennuksen hintaa varten ei tarvitse kovin montaa kuukautta pitempään ajaa autolla sen sijaan että vaihtaisi taas uuden.